Waarom ik tranen met tuiten heb gehuild bij Okja

Okja, Wat een film is dat hé. Het is een van de tien films die ik deze zomer nog wil zien. Ik had het artikel af, en ik wist zeker dat Okja de film zou worden die ik die avond zou gaan kijken. Nou ik heb het geweten. Tranen met tuiten heb ik gehuild. Ik zal proberen uit te leggen waarom, zonder jullie te spoileren.

Waarom niet super populair?

Wat ik niet zo goed snap is dat deze film niet zo bekend is op internet. Of eigenlijk, ik snap het wel. Het is namelijk een behoorlijk confronterende film. En niet zo als bij 13 reasons why, waarbij het grootste commentaar van de film was dat zelfmoord te veel werd verheerlijkt en misschien zelfs wel gestimuleerd. Nee, deze film was keihard in zijn confrontatie. Maar daarnaast liet het ook de werkelijkheid ziet zoals hij is. Duister en slecht.

Waar gaat hij over

Okja is een superbig. Voordat ik ging kijken had ik nog een kleine discussie met mijn vriend over wat het ooit voor beest moest zijn. We kwamen uit op een nijlpaard. Maar dat is dus niet waar. Okja is een varken, bedoeld om door een boer- ergens ver weg- te worden grootgebracht en na tien jaar voor een hele hoop vlees te kunnen zorgen. Dit is in ieder geval het idee van Mirando. De superbiggen zijn zo gemaakt dat ze niet heel veel eten nodig hebben en daardoor een kleinere voetafdruk achterlaten op aarde. Ze worden verdeeld over 27 boeren, en de winnende big zal worden tentoongesteld in New York. De Superbiggen zouden een groot probleem moeten oplossen, namelijk het probleem van de vleesindustrie.

Okja review

Daar begint de ellende

Als je een beetje p de hoogte bent, weet je dat het grootste probleem in de wereld werkelijk de vleesindustrie is. Dit is dus een punt waar de film sterk op inspeelt. En dat maken ze ook pijnlijk duidelijk. Okja is een biggetje dat wordt gegeven aan een meisje van vier in Noord-Korea en daar wordt het varkentje goed opgevoed. Mija komt er achter dat haar varken niet tentoongesteld zal worden in New York, niet langer dan een dagje, en daarna zal worden geslacht voor vleesconsumptie.

Tranen met tuiten

Oh jongens, ik zal het nog maar een keer zeggen. Ik heb tranen met tuiten gehuild om deze film. Er wordt een heel mooi beeld geschept over het verschil in hoe we denken over huisdieren en de dieren die we eten. En juist omdat er zo’n realistisch beeld wordt geschept van de vleesindustrie hoop ik dat deze film meer mensen bereikt en dat we allemaal wat bewuster worden van ons eetpatroon.

Wat vond jij van Okja?