Recensie: Albino – Elizabeth Laban

albino (The tragedy paper) Boek omslag albino (The tragedy paper)
Elizabeth Laban
Young Adult
Callenbach
270

Elk jaar laten de vertrekkende studenten van de Irving School een verrassing achter voor de volgende student die in hun kamer komt wonen. Duncan krijgt iets heel bijzonders: in zijn kamer treft hij cd's aan met opnames die zijn leven zullen veranderen. De opnames zijn ingesproken door Tim McBeth.
Tim heeft maar één doel: zo onopvallend het schooljaar doorkomen. Maar, omdat hij albino is, valt dit niet mee. Bovendien is hij verliefd op de mooie Vanessa, het vriendinnetje van de populairste jongen van de klas, Duncan. Maar, tot Tims verbazing, vindt Vanessa hem juist leuk!
Duncans leven daarentegen wordt helemaal in beslag genomen door het luisteren naar de cd's van Tim. Hij raakt er zelfs door geobsedeerd. Zo erg, dat een tragedie bijna niet kan uitblijven.

Weet je nog, dat ik eergisteren een heel lang stuk schreef over de boeken die ik in 2017 wilde lezen?  Nou, diezelfde avond las ik het eerste boek (albino, maar dat kon je vast al raden aan de hand van de titel) haast helemaal uit. En gisterochtend las ik de laatste 90 pagina’s. Aangezien mijn boekenkast niet in mijn kamer staat, maar in de werkruimte van mijn moeder (20  meter van huis vandaan) heb ik maar een paar boeken in huis. Dit zijn de boeken die ik het liefst wil lezen, op dat moment. Want dit kan natuurlijk nogal eens veranderen.

Goed, Albino dus. Ik zat voor het ieniemienie boekenkastje in mijn kamer te bedenken welk boek ik graag wilde lezen. Ik werd getrokken door de mooie witte kaft die ik ontzettend goed bij de titel vond passen. De titel heeft een beetje reliëf, waar ik tijdens het eerste gedeelte van het boek erg bewust van was. Daarna zat ik te diep in het verhaal om het nog door te hebben. Albino vond ik een verhaal dat best veel lijkt op 13 reasons why. De hoofdgedachte is dat de hoofdpersoon luistert naar een bandje ( of in dit geval CD’s) van het leven van iemand.

Elk jaar laten de vertrekkende studenten van Ivring iets achter op de kamer voor de nieuwe laatstejaars. Duncan gaat naar het laatste jaar op Irving School en wat hij op zijn kamer vind is niet wat hij verwachte. Hij had op iets cools gehoopt, maar het blijken ingesproken cd’s te zijn van de vorige kamerbewoner. Hoewel het in eerste instantie wat tegenvalt is Duncun erg benieuwd en luistert naar de eerste cd. Dan is hij verkocht en wil hij alleen maar meer luisteren naar het verhaal van de Albinojongen die eerst op zijn kamer woonde.

Hoewel Duncan weet waar het verhaal van Tim heengaat, hij weet precies waar het heengaat, weet je dit als lezer niet. En dit maakt het spannend, want er is overduidelijk iets ergs gebeurt. Maar wat dit is? Hierdoor vond ik het lastig om te stoppen met lezen. Ik had niet gedacht dat het verhaal zo goed zou zijn.  Wat ik ook erg fijn vond was dat het liefdesverhaal niet cliché was, maar een bijzonder verhaal. Meestal komt alles goed aan het einde en komt het stel weer bij elkaar, maar in dit verhaal ligt het allemaal net even wat gecompliceerder. Er gebeuren veel dingen tussen Tim, de albino jongen en Vanessa het meisje waar hij van houd. Ze hebben een leuke tijd, zonder dat ze een relatie hebben. Tegelijkertijd lees je het verhaal van Duncan dat beïnvloed wordt door alles wat Tim zegt.

De spanningsopbouw was geweldig, ik vroeg me de hele tijd af wat er nu was gebeurd. Duncan kan niet stoppen met luisteren naar de cd’s en ik had hetzelfde gevoel, ik kon echt niet stoppen met lezen. Het einde liet me wel met een paar vragen achter: Hoe gaat het nu met hen? Is alles goed gekomen? Hoe gaat dit verder?
Ik vind dit boek een echte aanrader als je eens een ander YA wilt lezen dan de hungergames taferelen.

Wat zou jij doen als je cd’s kreeg met iemands levensverhaal?
luisteren of niet?