Recensie Boy 7 – Mirjam Mous

Boy 7 Boek omslag Boy 7
Mirjam Mous
van Holkema & Warendorf
2009
285

Een jongen komt bij in een snikhete, kale grasvlakte. Hij weet niet hoe hij daar terechtgekomen is, waar hij vandaan kwam en zelfs niet meer hoe hij heet. Tot zijn opluchting vindt hij een rugzak met daarin een mobiele telefoon. Hij wil het alarmnummer intoetsen, maar ziet dan dat hij een voicemailbericht heeft ontvangen. Tot zijn verbijstering hoort hij: Wat er ook gebeurt, bel in geen geval de politie. En hij weet één ding zeker: dat is zijn eigen stem.

En weer een recensie onlie 🙂 iets dat heel fijn is, want dat betekend dat ik lekker veel lees. Vorige week kwamen er al drie recensies online. Wauw. Een ander boek dat ik las deze maand is Boy 7. 1daarover vertel ik vandaag graag meer.

Niks meer weten

Ik ben blij dat ik me geen voorstelling kan maken van de angst die je moet hebben als je wakker wordt, totaal zonder geheugen. Iets dat ook gebeurde in ”Voor ik ga slapen”. Maar nu wordt de hoofdpersoon niet wakker in een bed, maar op een kale vlakte. Boy -de naam die hij zichzelf geeft- gaat met de aanwijzingen in zijn rugzak op zoek, vooral naar zichzelf. Wie is hij? Hoe komt hij daar? En wat is er in hemelsnaam gebeurt dat hij zijn totale geheugen kwijt is.

Langzaam aan meer weten

Tijdens het lezen kom je vaak kleine aanwijzingen tegen, kleine details die je in de goede richting sturen. Maar omdat het boek eigenlijk iets meer voor jongere kinderen bedoeld is, had ik een aantal dingen al vrij snel door. De rol van Lara was voor mij eigenlijk al vrij snel duidelijk. Ook een paar andere rollen maakte dat ik snel dichtbij de clue zat. Toch beoordeelde ik het boek op Goodreads met 4 sterren.

De karakters

De karakters in dit boek waren best leuk, al waren een aantal nogal oppervlakkig. Zoals bijvoorbeeld Jones. Over hem kwam je tot het einde maar zeer weinig te weten. Zijn rol bleef daardoor heel lang onduidelijk. Ja, hij had er vast íets mee te maken, maar wat dat iets was moest je maar raden. Ook Lara was voor mij een karakter dat meer uitgewerkt had mogen worden. Ik heb dit boek nu net uit en ik weet al niet eens meer hoe ze er nu uitzag. Dit is dus maar heel summier beschreven. En eigenlijk geldt dat voor de meeste karakters. Het geeft je de kans om je eigen beeld te vormen, maar in dit geval had ik het toch prettig gevonden om iets meer richtlijn te hebben. Of zou dit aan mijn geheugen liggen en heeft Lara gewoon geen indruk gemaakt? dat kan ook!

Spanning

Dit boek was zeker best spannend. Hoewel het voor jongeren is geschreven wist het me toch dusdanig te boeien dat ik graag bleef doorlezen. De ontwikkelingen volgden elkaar in een prettig tempo op, waardoor de spanning precies goed zat. ik heb dit boek met erg veel plezier gelezen en kijk erg uit naar mijn volgende boek. Nu is het tijd om de bijbehorende film te gaan kijken. Want die heb ik ook nog niet gezien.
Als ik hem heb gezien zal ik er over schrijven.

Ik ga weg, kijken. Fijne dag verder.

Liefs