Recensie: Jobvious – Laura Berns-van Unen

Jobvious Boek omslag Jobvious
Laura Berns-van Une
non-fictie
2017
digitaal recensie exemplaar
137

Laura Berns-van Unen heeft acht jaar in de uitzend- en re-integratiebranche gewerkt en daar honderden mensen succesvol begeleid in de zoektocht naar een baan. Tijdens haar studie Bedrijfskunde is haar idee ontstaan om succesvolle modellen en theorie├źn bij ondernemingen om te buigen naar gebruik op persoonlijk niveau en zo een gedegen stappenplan te maken naar het bemachtigen van de ideale baan.

Jobvious is een boek dat is bedoeld om mensen te helpen om te ontdekken waar ze goed in zijn en hoe zij het beste kunnen solliciteren. Ik ben een van die mensen die een nieuwe baan zoekt.  Ik heb wel een baan, maar ik ben op zoek naar iets anders. Voor ernaast, of als vervanging. Dat hangt af van de uren. Want de baan die ik heb, bied niet zo veel uren, waardoor mijn salaris ook niet al te hoog is. (Per maand dan, per uur heb ik niet te klagen) Vandaar ook dat ik zeer enthousiast reageerde toen ik dit boek langs zag komen. Extra blij was ik dat ik toen ik het ook daadwerkelijk mocht lezen.

Teleurgesteld

Een groot deel van het boek gaat over zelfontwikkeling, iets wat mij erg aanspreekt. Maar helaas waren het wel dingen waar ik zowel op mijn MBO als op mijn HBO mee was doodgegooid. Swot? Ja die kende ik al een paar jaar. Ook kernkwadranten heb ik minimaal drie keer per schooljaar moeten invullen. Dit maakte dat de theorie die in dit boek werd besproken voor een groot gedeelte al kende. Jammer.
Ook kreeg ik op sommige momenten het idee dat ik eigenlijk al te oud was voor dit boek. Ik ben immers bijna 26 en ik zoek een goede baan, die niet noodzakelijk gewijs aansluit bij mijn niet afgemaakte HBO opleiding.

Lesboek en zelfpromotie

Ik wilde mezelf leren kennen met prikkelende vragen. Ontdekken waar mijn kansen lagen, maar het voelde een beetje alsof ik weer in een lesboek las. Ik hoopte een boek te treffen dat zich richt op zelfstudie, maar in plaats daarvan werd het een boek dat zich richtte op zelfpromotie. Als ik een voorbeeld wilde zien, moest ik een QR code scannen om naar de website van de schrijfster te gaan. Daar zou ik dan een voorbeeld vinden. Maar ik heb geen QR scanner en als ik eerlijk ben voel ik ook de behoefte niet om deze te downloaden. Gelukkig kwam ik achter in het boek een lijstje tegen met links, die over te typen zijn. Maar het voelde gewoon te reclame achtig

Heb ik er dan toch iets uitgehaald, of ben ik alleen maar negatief?

Ik heb er misschien een paar kleine dingen uitgehaald, maar het feit dat je het beste een huishoudboekje kan bijhouden is voor mij zo logisch dat ik het niet hoef te lezen in een boek. Dat je moet investeren in jezelf is voor mij ook zo simpel als wat en zo kan ik nog wel een aantal dingen noemen die voor mij niet meer dan normaal zijn, maar die in dit boek geschreven stonden als iets dat bijna niemand weet. Weer jammer.

Schrijfstijl en opmaak

Hier ben ik dan wel weer heel positief over. Ik kan niet anders zeggen dan dat de schrijfstijl van de schrijfster erg prettig is. Als je eenmaal aan het lezen bent vlieg je er doorheen. Door de informatie dan, want de oefeningen kosten veel tijd. Niet dat ik ze allemaal heb gedaan, want het leek me niet zo nodig om voor de 13e keer mijn Belbin rollen te gaan bepalen. Aangezien ik die op mijn beide opleidingen elk jaar meermaals moest doen. Echt positief ben ik dus niet over dit boek, maar dat komt wat mij betreft omdat de informatie al voor een groot deel bekend was bij mij. Daarom denk ik dat dit vooral een boek is voor een jongeren die net van de middelbare school afkomt. Of wie weet zelfs nog eerder, als ze een profiel moeten kiezen. Zo weten de jongeren wat ze moeten kiezen, en waarom ze daarvoor gaan.
De opmaak is ook erg leuk, ik had een digitaal exemplaar en dat las vrij prettig. Wat ik niet vaak heb bij digitale exemplaren. (Paperlover hier) er staan tekeningen in die het boek opleuken en hoewel ze niet helemaal mijn stijl zijn, vond ik het wel ├ęcht van toegevoegde waarde.

Phoe nou dat was een lange recensie, maar als je niet zo positief bent, moet je dat natuurlijk uitgebreid uitleggen.
Ik denk dat dit boek fantastisch kan zijn voor jongeren, maar mensen die al een hoop van deze dingen hebben gehad binnen hun onderwijs, hebben er denk ik minder aan.

Ik wil de uitgever bedanken voor het opsturen van dit (digitale) recensie-exemplaar. voor meer informatie verwijs ik je naar mijn disclaimer