RECENSIE| Verkikkerd- Lisette Jonkman

#1
Lisette Jonkman
Chicklit
Sijthoff
2013
458

Lucy verheugt zich op een studententijd zonder haar ouders en hoogbegaafde zusje. Tot haar grote afschuw komt ze terecht op de campus, in een huis vol nerds. Denk maar niet dat ze ook maar iets met haar huisgenoten te maken wil hebben! Vooral niet met die lange, blonde jongen die twee kamers verderop woont. Waar kent ze hem toch van? En waarom krijgt ze het zo warm van hem? Ze valt toch zeker niet op nerds…

Lisette jonkman

Ik heb een paar maanden geleden deze geweldige schrijfster mogen ontmoeten, en ik kan je zeggen dat het een feestje was. Afgelopen week was ik op vakantie, even helemaal zen worden. en wat is er dan beter dan een boek meenemen van een van je meest favoriete schrijfsters. Nee precies! Niks. Tijdens mijn vakantie genoot ik van de 27 graden die het op Mallorca was terwijl ik met mijn vriend op woensdag een ”niks doe” dag had ingepland. Dat hield in dat ik op het balkon in het hotel, met een boek in mijn hand en uitzicht op zee, de dag doorbracht. En met Lisette. Soort van.

balkon

Grappig as always

Het is bekend dat Lisette een enorm gevoel voor humor heeft. Haar vergelijkingen zijn echt GOALS. Net als in het boek schrijven kreng heb ik meermaals keihard gelachen. Mijn vriend keek me vroeger nog wel eens aan alsof ik een beetje gek was geworden, maar ondertussen is hij het wel gewend. Zeker als ik een boek van Lis lees. Ik geloof ook dat de buren in het hotel me hebben gehoord.

Ook heel serieus

Wat ik altijd knap vind aan de boeken van Lisette, is dat ze niet alleen een chicklit schrijft over liefde, maar er ook hele serieuze dingen aan toe weet te voegen. Zo wordt het hoogbegaafde zusje van Lucy gepest. En dat weet Lis er op een hele mooie manier in te verwerken. Het is fijn dat het niet alleen maar luchtig is en dat de liefdesperikelen het enige probleem in het boek zijn. Dit maakt dat naar mijn idee dit boek door de *Bechtel test heenkomt. Hoewel Lucy buiten jongens ook veel bezig is met make-up, heb je haar huisgenoot Hermelien, die ook veel bezig is met gamen. Hiervan is ze goed op de hoogte. Dit maakt dat jongens niet het enige onderwerp zijn waar de vrouwen over praten. En dat vind ik positief. Want chicklits hebben naar mijn idee nog te veel vrouwen die bijna alleen maar over een man praten. Gelukkig is dat in het boek van Lis niet het geval. Ze praten veel over mannen, maar laten we eerlijk zijn, dat deed ik ook met mijn vriendinnen toen ik nog vrijgezel was.

karakterontwikkeling

Ik vind karakterontwikkeling in boeken vaak erg belangrijk. Bij Lucy is het erg subtiel beschreven. Daarmee wil ik zeggen dat ze op een heel natuurlijke manier groeit als persoon en niet opeens anders is. Door dingen die ze meemaakt krijgt ze inzicht in hoe ze zich gedraagt en dit past ze in de loop van het boek aan. Maar daarmee is het niet zo dat ze niet meer terugvalt in oude gewoonte. Het is dus echt een super natuurlijke karakterontwikkeling en dat vond ik echt het meest geweldige aan dit boek. Naast de geweldige humor dan.

in welk boek had jij een geweldige karakterontwikkeling?

*bechtel test: als het boek hieraan voldoet is het feministisch. Easy the peasy.

1. Twee vrouwelijke karakters met een naam